Bij een test voor de EN15940 normering wordt gebruik gemaakt van dezelfde 16 criteria als bij EN590. Het verschil is echter dat de criteria bij EN15940 aangepast zijn. Zo moet de dichtheid van de diesel in de EN590 norm tussen de 0,820 kg/m³ en de 0,845 kg/m³ liggen. (Een andere norm is de EN590 Arctic Diesel norm. Hierbij ligt de dichtheid tussen de 0,800 kg/m³ en de 0,845 kg/m³). Bij EN15940 ligt de dichtheid tussen de 0,765 kg/m³ en de 0,800 kg/m³.
Daarnaast moet het asgetal en het percentage zwavel in de EN15940 norm niet meetbaar, oftewel nul zijn. Dit is ook haalbaar omdat tijdens het productieproces van HVO alle slechte koolwaterstof moleculen uit de diesel gehaald worden. De HVO 100 valt in deze norm. Waar de EN590 norm voor alle auto’s is goedgekeurd geldt dit nog niet voor de EN15940 normering. Deze norm bestaat nog maar kort en is daarom door fabrikanten nog niet meegenomen in de testen bij hun nieuwe modellen. Auto- en vrachtwagenfabrikanten weten simpelweg niet of dit product in hun voertuig gebruikt mag worden. Gedeeltelijk door de lagere dichtheid die de HVO 100 heeft ten opzichte van fossiele diesel. Steeds meer fabrikanten geven hun voertuigen vrij voor de EN15940 brandstoffen.
Is jouw interesse in HVO 100 gewekt of heb jij nog wat vragen omtrent dit product?
Neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens: